Pengaruh Down Payment dan Insentif Pajak Kendaraan PPNBM Terhadap Penjualan Mobil selama Pandemi Covid-19

Nurwati Nurwati, Adi Rizfal Efriadi, Sendi Supriadi

Sari


The research conducted aims to examine government policies on the decline in sales of four-wheeled vehicles, government policies that have been implemented are fiscal taxes by providing four-wheeled PPnBM tax incentives for 1500 cc vehicle types with the number of passengers less than 10 people with a tax incentive rate of 100%. The type of research conducted is descriptive associative regarding the influence between variables. The data used is from GAIKINDO and OTO.COM and is secondary. The research method used is quantitative and the sample technique uses purposive sampling. The analytical technique used by the researcher is multiple linear regression analysis using SPSS version 26. The variables used in this study are Down Payment, Incentives, PPnBM as the independent variable and Sales as the dependent. The result of the research is that the down payment variable has a negative effect on car sales and the PPnBM incentive variable has a positive effect on car sales and the two variables simultaneously affect car sales

Teks Lengkap:

PDF

Referensi


Atmodjo, F. (2017). Tinjauan Terhadap Surat Edaran Otoritas Jasa Keuangan Nomor 19/Seojk. 05/2015 Dan Surat Edaran Otoritas Jasa Keuangan Nomor 47/Seojk. 05/2016 Tentang Besaran Uang Muka (Down Payment) Pembiayaan Kendaraan Bermotor Bagi Perusahaan Pembiayaan Dan Akibatnya Bagi Perusahaan Pembiayaan. ., 1-12.

Arifah, D. A. (2012). Praktek Teori Agensi Pada Entitas Publik Dan Non Publik. Prestasi Vol.9No.1-Juni 2012, 85-95.

Darmadi, H. (2014). Metode Penelitian Pendidikan Dan Sosial. Bandung: Alfabeta.

Elisabet, E. E. (2017). Analisis Pengaruh Penetuan Jumlah Dwon Payment, Angsuran Dan Lama Tenor Terhadap Hasil Penjualan Pada PT Smart Multi Finance Cabang Melak. Ekonomia, 6(1), 243-249.

Firdaus. A. (2018). Akuntansi Biaya. Jakarta: Salemba Empat.

Hardiky, M. I., Nova, D. K., Rahmadewi, A., & Kustiningsih, N. (2021). Optimalisasi Digital Payment Sebagai Solusi Pembayaran UMKM Roti Kasur. Jurnal Riset Entrepreneurship, 4(1), 44-48.

Hidayanti, N. F. (2021). Implementation Of Marketing Mix In Subsidied Housing In Islamic Economic Perspective. Journal of Sharia Economy and Islamic Tourism, 1(1), 30-39.

Indirayuti, A. (2019). Pengaruh PPN Dan PKB Tarif Progresif Terhadap Daya Beli Konsumen. Jurnal Akuntansi Dewantara Vol.1 No.1 Januari 2019, 13-22.

Mardiasmo. (2019). Perpajakan. Yogyakarta: Penerbit Andi.

Marpaung, A. O., & Syumanjaya, R. (2017). Analisis Dampak Kebijakan Pembatasan Uang Muka Kredit (Down Payment) terhadap Permintaan Mobil di Kota Medan. Jurnal Ekonomi dan Keuangan, 1(11), 14763.

Melinda, M., Sani, A., & Harahap, M. A. (2022). Analisis Strategi Pemasaran Pembiayaan Kendaraan Dalam Meningkatkan Jumlah Nasabah Pada PT. Bank Syariah Indonesia KCP Stabat. Al-Sharf: Jurnal Ekonomi Islam, 3(2), 156-175.

Rahmiyanti, S. (2022). Pengaruh Uang Muka Dan Lama Angsuran Terhadap Penjualan Motor Honda Pada Dealer Honda Nyapah Kecamatan Walantaka-Kota Serang. Jurnal Manajemen Dan Bisnis, 4(01), 132-147.

Riningsih, D. (2021, September). Analisis Kebijakan Insentif Pajak PPnBM Mobil terhadap Penjualan Mobil di Era Pandemi Covid-19. In Seminar Nasional Manajemen, Ekonomi dan Akuntansi (Vol. 6, No. 1, pp. 291-298).

Sambur, N. C. (2015). Analisa Pengaruh PPN dan PPnBM Terhadap Daya Beli Konsumen Kendaraan Bermotor. Volume 15 No.05 Tahun 2015, 132-143.

Sangadji, S. E. (2016). Salesmanship. Jakarta: Bumi Aksara.

Soejarwati, S., Indupurnahayu, I., & Aminda, R. S. (2022). Analisa Kompartif Volume Penjualan Kendaraan Baru Sebelum Dan Sesudah Diterapkan Insentif Pajak PPnBM Periode Januari–Mei 2021. Inovator, 11(1), 68-79.

Sugiharto, H. (2018). PPN dan PPnBM. Tangerang: CV Dwicitra Grafindo.

Sugiyono. (2014). Metode Penelitian Kuantitatif Kualitatif Dan R&D. Bandung: Alfabeta.

Tambun, S. (2020). Pengaruh Pendemic Covid-19 Dan Global financial crisis Terhadap Upaya Reformasi Perpajakan Yang Dimoderasi Oleh Kebijakan Insentif Fiskal. Journal of Business Studies, 5(2), 51-73.

Tambun, S., Sitorus, R. R., & Atmojo, S. (2020). Pengaruh Digitalisasi Layanan Pajak Dan Cooperative Compliance Terhadap Upaya Pencegahan Tax avoidance Dimoderasi Kebijakan Fiskal Di Masa Pandemi Covid 19. Media Akuntansi Perpajakan, 5(2), 74-86.

Waluyo. (2016). Akuntansi Pajak. Jakarta: Salemba Empat.

Waluyo. (2019). Perpajakan Indonesia. Jakarta: Salemba Empat.

Yasa, A. A. N. D., Zukhri, A., & Nuridja, I. M. (2015). Pengaruh Pembebanan Suku Bunga dan Uang Muka terhadap Volume Penjualan Angsuran Motor Suzuki di UD Japan Motor Singaraja Periode 2010–2014. Jurnal Pendidikan Ekonomi Undiksha, 5(1).




DOI: https://doi.org/10.52447/map.v7i1.6129

Refbacks

  • Saat ini tidak ada refbacks.