MAKNA LOGO BARU INDONESIA TOURISM DEVELOPMENT CORPORATION (ITDC) SEBAGAI CORPORATE REBRANDING (Analisis Semiotika Charles Sanders Peirce mengenai Makna Logo Baru Indonesia Tourism Development Corporation (ITDC) sebagai Corporate Rebranding)

Rinintha Mazaya, Iriana Bakti, Heru Ryanto Budiana

Abstract


Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui simbol-simbol yang terdapat pada logo baru Indonesia Tourism Development Corporation (ITDC), mengetahui makna dari simbol-simbol yang terdapat pada logo baru ITDC, dan mengetahui kaitan makna logo baru ITDC dengan corporate Rebranding. Metode penelitian yang digunakan dalam penelitian ini adalah metode penelitian kualitatif dengan analisis semiotika Charles Sanders Peirce. Hasil penelitian menunjukkan logo baru ITDC terdiri dari tiga simbol, yaitu simbol logogram burung garuda, simbol logotype ITDC, dan simbol logotype tagline. Simbol logogram burung garuda memiliki makna sifat nasionalisme negara Indonesia, simbol logotype ITDC memiliki makna perubahan ITDC yang lebih modern, dan simbol logotype tagline memiliki makna misi ITDC sebagai pencipta destinasi-destinasi wisata baru di Indonesia. Makna dari masing-masing simbol memiliki kaitan dengan tahapan proses Rebranding yang meliputi faktor Rebranding, proses Rebranding, dan hasil Rebranding. Saran dalam penelitian ini sebaiknya menggunakan nama perusahaan yang lengkap pada simbol logotype ITDC, menggunakan gambar burung garuda yang lebih jelas dan nyata (real) pada simbol logogram burung garuda, dan melakukan pengkajian terhadap makna dari simbol-simbol yang terdapat pada logo baru ITDC dan mengaitkannya dengan tahapan proses Rebranding.

Kata kunci: Semiotika, Charles Sanders Peirce, Logo, ITDC

 

 

ABSTRACT

 

The purposes of this study are to determine the symbols contained in ITDC new logo, the meaning contained within the symbols, and the relations between the meaning of ITDC new logo with corporate Rebranding. This study uses qualitative methods with semiotics analysis from Charles Sanders Peirce. The results of this study showed ITDC new logo consists of three symbols, which are symbol of eagle logogram, symbol of ITDC logotype, and symbol of tagline logotype. The meaning of eagle logogram is the nature of Indonesian nationalism, the meaning of ITDC logotype is more modern change of ITDC, and the meaning of tagline logotype is ITDC mission as the creator of new tourist destinations in Indonesia. The meaning of each symbol related to the stages of Rebranding process which includes the Rebranding factors, Rebranding process, and Rebranding results. Researcher suggested that ITDC should use the complete company name in the symbol of ITDC logotype, use a more vivid and more real eagle image to be used in the symbol of eagle logogram, and to conduct an assessment of the meaning contained within the symbols of ITDC new logo and relate it to the stages of Rebranding process.

Keywords: Semiotics, Charles Sanders Peirce, Logo, ITDC

References


Ardianto, Elvinaro. (2007). Filsafat Ilmu Komunikasi. Bandung: Simbiosa Rekatama Media.

Ardianto, Elvinaro. (2014). Metodologi Penelitian untuk Public Relations. Bandung: Simbiosa Rekatama Media.

Danesi, Marcel. (2004). Messages, Signs, and Meanings: A Basic Textbook in Semiotics and Communication Theory. Volume 1. Edisi ke-3. Toronto: Canadian Scholars' Press Inc.

Kusrianto, Adi. (2009). Pengantar Desain Komunikasi Visual. Yogyakarta: C.V ANDI OFFSET.

Merrell, Floyd. (2001). Charles Sanders Peirce's Concept of The Sign bab 2. Cobley, Paul (ed). Routledge Companion to Semiotics and Linguistics. London: Routledge.

Nöth, Winfried. (1995). Handbook of Semiotics. Bloomington and Indianapolis: Indiana University Press.

Nugroho, Eko. (2008). Pengenalan Teori Warna. Yogyakarta: C.V ANDI OFFSET.

Sobur, Alex. (2009). Semiotika Komunikasi. Bandung: PT Remaja Rosdakarya.

Sobur, Alex. (2012). Analisis Teks Media. Bandung: PT Remaja Rosdakarya.

Sugito, Toto. Menggagas Pencitraan Berbasis Kearifan Lokal. Purwokerto: Universitas Jenderal Soedirman.

Sugiyono. (2014). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D. Bandung: Alfabeta.

Supriyono, Rakhmat. (2010). Desain Komunikasi Visual: Teori dan Aplikasi. Yogyakarta: C.V ANDI OFFSET.

Tinarbuko, Sumbo. (2008). Semiotika Komunikasi Visual. Yogyakarta: Jalasutra.

Wibowo, Indiwan Seto Wahyu. (2011). Semiotika Komunikasi. Jakarta: Mitra Wacana Media.

Jurnal:

Ahonen, Mari. (2008). Corporate Re-Branding Process: A Preliminary Theoretical Framework. Wroxton, England. University of Oulu.

Juntunen, Mari et al. (2009). Corporate Re-Branding as a Process. 6-7 April 2009, Athens, Greece. University of Oulu.

Prayudi dan Juanita, Jana. (2005). Strategic Corporate Communication dalam Proses Repositioning dan Rebranding. Volume 2. Universitas Atma Jaya Yogyakarta.




DOI: https://doi.org/10.52447/promedia.v5i1.1621

Refbacks

  • There are currently no refbacks.