Push, Pass, Pull Political Marketing Adnan Purichta Ichsan-Abdul Rauf Mallagani Pada Pemilihan Kepala Daerah di Kabupaten Gowa 2015
Abstract
This article analyzes Push, Pass, Pull Political Marketing Adnan Purichta Ichsan-Abdul Rauf Mallagani At the Election of Regional Heads in Gowa Regency 2015. This study uses qualitative research methodology, with data obtained through interviews, literature studies and documentation. The analysis technique uses data reduction, data presentation, and conclusion drawing. The results of the study show that 1). The results of the electability survey of JSI, LSI and IPI as well as the vision and mission that are used as selling political products can ultimately give influences to the formation of public opinion, so that voters solidify their choice of candidates who are marketed. This push-marketing strategy is carried out as a rational and emotional stimulant to voters. 2). The involvement of Ichsan's character in the political marketing pass strategy by Adnan's team was able to become the ideal influencer for rational voters and loyalists of Yasin Limpo's family in the 2015 Gowa Regency Election. 3) Strategy Pull Political Marketing whose expectations for forming Adnan's image is not optimal due to Ichsan's under the shadow. Even so, there are still efforts to form a positive political image. One of them is through branding on various media especially social media.
Keywords: Push, Pass, Pull Political Marketing; Winning Strategy, Local Election
Keywords
Full Text:
PDFReferences
Adman, Nursal. (2004). Political Marketing Strategi Memenangkan Pemilu Sebuah Pendekatan Baru Kampanye Pemilihan DPR DPD Presiden Jakarta: Gramedia Pustaka Utama.
Admin. (2013, 8 Januari). KPU Tetapkan 10 Parpol Sebagai Peserta Pemilu Tahun 2014 https://nasional.kompas.com/read/2008/07/07/ 23212471/daftar.parpol.peserta.pemilu.2009.
Admin. (2013, 8 Januari) https://news.detik.com/berita/2135677/kpu-tetapkan-10-parpol-sebagai-peserta-pemilu-tahun-2014.
Alwie, Alvi Furwanti. (2012). Pemasaran Politik dan Keputusan Memilih Partisipan Pemilihan Kepala Daerah Pada Kelompok Perkotaan dan Kelompok Pinggiran Kota (Studi Pada Kelompok Partisipan Politik di Kota Pekanbaru). Jurnal Sosial Ekonomi Pembangunan Tahun II No. 6, Juli.
Badjuri A. & Yuwono T. (2007). Kebijakan Publik, Konsep dan Strategi. Semarang: Universitas Diponegoro Press.
Butler, P., & Collins, N (2001).” Political Marketing; Structure And Process,” European Journal of Marketing Vol 28/No.1.
Cangara, Hafied. (2011). Komunikasi Politik: Konsep, Teori dan Strategi. Jakarta: Rajawali Press.
Firmanzah. (2008). Mengelola partai politik: Komunikasi dan Positioning Ideologi Politik di Era Demokrasi. Jakarta: Yayasan Obor Indonesia.
Firmanzah. (2012). Marketing Politik Antara Pemahaman dan Realitas. Jakarta: Yayasan Obor Indonesia.
Harisson, Lisa. (2009) Artikel ini telah tayang di kompas.com dengan judul "Daftar Parpol Peserta Pemilu 2009".
Kurniawan. (2015). “Pengaruh Hasil Survei Tentang Elektabilitas Capres-Cawapres 2014 Terhadap Perilaku Pemilih Di Surabaya.” Dalam Jurnal Rivew Politik. Surabaya : Democration and Regional Studies. Vol 5, Nomor 1, Juni 2015.
Moleong, Lexy J. (2007). Metodologi Penelitian Kualitatif (Edisi Revisi). Bandung: PT. Remaja Rosdakarya.
Restuti H. (2016). Pertarungan Antar Keluarga Pada Pilkada Gowa 2015: Suatu Studi Strategi Komunikasi Meraih Suara Pemilih. Makassar: Pascasarjana Universitas Hasanuddin.
Rusnaedy, Z., & Purwaningsih, T. (2018). Keluarga Politik Yasin Limpo Pada Pemilihan Kepala Daerah di Kabupaten Gowa Tahun 2015. Jurnal Politik, 3(2), 301-322.
Rusnaedy, Zaldi. (2018b). Analisis Modalitas Keluarga Politik Yasin Limpo Pada Pemilihan Kepala Daerah di Kabupaten Gowa Tahun 2015. Ringkasan Tesis. Yogyakarta: UMY.
Silaban, Ahmad Harianto. (2016). Peluang dan Tantangan Pemuda Dalam Pemilihan Kepala Daerah: Studi Kasus di kabupaten Gowa Tahun 2015. The Politics: Jurnal Magister Ilmu Politik Universitas Hasanuddin. Vol. 2 No. 2, Juli 2016 | P-Issn: 2407-9138.
Purwaningsih, Titin. (2015). Politik Kekerabatan dan Kualitas Kandidat di Sulawesi Selatan.» Jurnal Politik 1 (1): 97-124.
Wring, D. (1997). Reconciling Marketing with Political Science : Theories of Political Marketing. Proceeding of the Academy of Marketing Conference, Manchester University.
DOI: https://doi.org/10.52447/gov.v4i2.1611
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Copyright Pusat Penelitian Fakultas Ilmu Sosial dan Ilmu Politik
Universitas 17 Agustus 1945 Jakarta