Kampanye Partai Nasdem Pasca Deklarasi Anies Baswedan di Instagram

Putrawan Yuliandri

Abstract


Penelitian ini berusaha mendeskripsikan bagaimana penggunaan Instagram oleh Partai Nasdem sebagai salah satu instrumen kampanye politik yang strategis dalam menghadapi Pemilu 2024. Dengan menggunakan analisis isi kuantitatif deskriptif, penelitian ini berhasil menemukan bahwa Instagram telah dimanfaatkan oleh Partai NasDem sebagai saluran strategis kampanye politik digital. Bentuk kampanye politik yang dilakukan dengan dua cara, pertama mobilisasi tidak langsung kepada khalayak digital dengan menonjolkan pernyataan-pernyataan politik yang dominan. Kedua, melakukan personalisasi kandidat interal maupun figur politik yang diusung (Anies Baswedan) dengan memunculkan elemen-elemen visual (kolase foto dengan tambahan teks) yang artistik untuk menarik perhatian khalayak digital dalam rangka membangun opini yang positif.


References


Birgitta Nedelmann. (1987), Individuals and Parties - Changes in

Processes of Political Mobilization, European Sociological Review Vol 3 No.3, Oxford University Press

Bimber, Bruce. 2014. Digital Media in the Obama Campaigns of

and 2012: Adaptation to the Personalized Political Communication Environment, Journal of Information Technology & Politics, 11:2, 130-150.

Costa, P. O. 2009. Barack Obama’s use of the Internet is

transforming political communication. Quaderns Del CAC, pp. 35–41.

Eldin, A. K. (2016). Instagram Role In Influencing Youth Opinion In 2015 Election Campaign In Bahrain. European Scientific Journal, ESJ, 12(2), 245.

Fernandes, Arya et al. 2022. Laporan Survey Pemilih Muda dan Pemilu 2024: Dinamika dan Preferensi Sosial Politik Pascapandemi. Jakarta: Center for Strategic and International Studies.

Filimonov, Kirill, Uta Russmann, and Jakob Svensson. 2016.

“Picturing the Party: Instagram and Party Campaigning in the 2014 Swedish Elections.” Social Media and Society 2 (3):1–11.

Heryanto G. G. 2018. Problematika komunikasi politik: bingkai politik indonesia kontemporer (Cetakan pertama). Yogyakarta: IRCiSoD.

Kreiss D. 2012. Acting in the Public Sphere: The 2008 Obama Campaign’s Strategic Use of New Media to Shape Narratives of the Presidential Race: Journal Media, Movement, and Political Chage Research in Social Movements, Conflicts and Change, Volume 33, 196-223. Emerald Group Publishing Limited

Lilleker D. G. Tenscher J. & Štětka Václav. 2014. Towards hypermedia campaigning? perceptions of new media's importance for campaigning by party strategists in comparative perspective. Information Communication & Society 747–765.

Lester P. M. 2014. Visual communication : images with messages. Belmont, California: Wadsworth Publishing Company.

Norris, P. 2001. Digital Divide: Civic Engagement, Information Poverty, and the Internet Worldwide. Cambridge University Press.

Parmelee, K. H. 2003. Meet the candidate videos: Analyzing presidential primary campaign videocassettes. Westport, CT: Praeger Publishers.

Salkind N. J. (2010). Encyclopedia of research design. California: Sage Publication.

Schill, D. (2012). The visual image and the political image: A review of visual communication research in the field of political communication. Review of Communication, 12, 118–142.

Stieglitz, S., Dang-Xuan, L. 2013. Social media and political communication: a social media analytics framework. Soc. Netw. Anal. Min. 3, 1277–1291

Svensson, J. (2012). Negotiating the political self on social media platforms: An in-depth study of image-management in an election- campaign in a multi-party

Russmann U. & Svensson J. (2020). Handbook of research on recent developments in internet activism and political participation. In No interaction on instagram (p. 51). essay Information Science Reference.

van Deth, J.W., & Naurin, E. (2018). Introduction: Political mobilization. dalam J.W. van Deth & E. Naurin (Eds.), Handbook of Political Trust (hlm. 1-11). Edward Elgar Publishing.

Sumber internet

Detiknews, 2022. Daftar Kader NasDem Mundur Usai

Pencapresan Anies Baswedan. dikutip dari website

https://news.detik.com/pemilu/d-6332127/daftar-kader-nasdem-mundur-usai-pencapresan-anies-baswedan, diakses pada 23 Februari 2023

Sakti, Rangga Eka. 2023. Survei Litbang ”Kompas”: Ruang Media Sosial Terbuka Luas, Siapa Partai Paling Diuntungkan? Dikutip dari website

https://www.kompas.id/baca/riset/2023/02/20/ruang-media-sosial-terbuka-luas-siapa-partai-paling-diuntungkan, diakses pada 23 Februari 2023

Taher, A P. 2022. Untung Rugi Nasdem di Kabinet Jokowi Usai Deklarasi Anies. Dikutip dari https://tirto.id/untung-rugi-nasdem-di-kabinet-jokowi-usai-deklarasi-anies-gxgt, diakses pada 23 Februari 2023

We Are Social. 2023. Digital Report 2023. Dikutip dari https://datareportal.com/reports/digital-2023-Indonesia diakses pada 1 Maret 2023

www.nasdem.id

Instagram akun @official.nasdem




DOI: https://doi.org/10.52447/promedia.v9i1.6823

Refbacks

  • There are currently no refbacks.