MANAJEMEN REDAKSI MEDIA KONTEKS.CO.ID DALAM PENYAJIAN BERITA
Abstract
The development of technology and the internet has transformed the way information is disseminated, making online media the preferred choice over print media. In Indonesia, with high internet penetration, the use of smartphones for news consumption has surged, driving the growth of digital platforms like Konteks.co.id. This media outlet has thrived due to its effective editorial management strategies, which are crucial for determining the quality and relevance of news and building audience trust.
This study employs a qualitative descriptive method to examine the editorial management strategies of Konteks.co.id, focusing on planning, organizing, executing, and controlling processes. The findings reveal that the implementation of the POAC (Planning, Organizing, Acting, Controlling) functions is effective and well-structured. This is evidenced by the rise in Konteks.co.id's ranking among Indonesia's digital media from 2022 to 2024. The planning process involves editorial meetings to decide on topics and scheduling, while execution includes information gathering, verification by reporters, and editing through the CMS. Regular evaluations by the editorial team ensure news quality, and collaboration with the social media
Full Text:
PDF (Bahasa Indonesia)References
BUKU
D, M. (2011). Teori Komunikasi Massa. Jakarta, Salemba, Humanika.
George A Steiner, & John B Mine. (2018). Kebijakan Dan Strategi Manajemen .Jakarta.
Moloeng, & J Lexy. (2018). Metodologi Penelitian Kualitatif .
Nasrullah, & Rulli. (2015). Media Sosial, Perspektif Komunikasi, Budaya dan Sosioteknologi. Bandung: Simbiosa Rekatama Media.
JURNAL DAN SKRIPSI
AGUSTIN, W. (2019). Strategi Redaksi Tirto.Id Dalam Penyajian Berita Di Media Online Skripsi.
Amalia Khoirunnisa. (2018). Strategi Pemberitaan Tribunsolo.Com Dalam Menghadapi Persaingan Media Online Skripsi.
Andi Alauddin. (2021). Strategi Redaksi Cakaplah.Com Dalam pdf.
Fitria, C. D. (2016). Manajemen Redaksional Tribunpekanbaru.Com Dalam Menentukan Berita Yang Layak. Jom Fisip, 3(2), 3.
Gazella, J., & Trijayanto, D. (2023). Manajemen Redaksional Desk Gaya Hidup di Tempo.co. INNOVATIVE: Journal Of Social Science Research, 3(2), 13788– 13800. https://j- innovative.org/index.php/Innovative
Indardi, A. W. (2012). Manajemen Redaksional Media Online Surat Kabar Lokal Program Studi Ilmu Komunikasi Fakultas Psikologi dan Sosial Budaya Universitas Islam Indonesia Yogyakarta.
Kenti Asih Safitri. (2020). Strategi Redaksi Cakaplah.Com Dalam Menyajikan Berita Politik Skripsi.
L.GAOL, A. T. (2022). Strategi Kebijakan Redaksional Pemberitaan Kriminal Pada Portal Waspada.Co.Id Dalam Meningkatkan Minat Baca.
Minat, T., & Generasi, B. (2023). Relasi : Jurnal Penelitian Komunikasi , RELASI : Jurnal Penelitian Komunikasi ,. 03(04), 45–50.
Mustikasari, R., Zakiah, K., & Rantona, S. (2022). Strategi Manajemen Komunikasi Media Online Cerdik Indonesia Dalam Mengatasi Persaingan Antarmedia Online.
Nadin, A. M., Kamalludin, K., & Ikhtiono, G. (2021).
Manajemen Media Massa Menghadapi Persaingan Media Online (Studi Pada PT. Suwadarma Media Cita Jurnal Bogor). Komunika: Journal of Communication Science and Islamic Dakwah, 5(1), 63. https://doi.org/10.32832/komunika.v5i1.5431
Nasrullah, M.Si., D. R. (2018). Riset Khalayak Digital: Perspektif Khalayak Media Dan Realitas Virtual Di Media Sosial. Jurnal Sosioteknologi, 17(2), 271.
https://doi.org/10.5614/sostek.itbj.2018.17.2.9
Ningrum, D. R., Mala, I. K., & Ningrum, D. R. (2024). Strategi Redaksi Dalam Menjaga Keakuratan Dan Kecepatan Berita Di Media Online : Analisis Peran Jurnalis Dalam Meningkatkan. 4(2), 196–209.
Pambudi, F. Satrio. (2021). Manajemen Redaksional Tempo, Republika, dan Antara dalam pemberitaan kasus Uyghur. SKRIPSI.
Pamungkas, C. (2017). Global village dan Globalisasi dalam Konteks ke- Indonesiaan. Jurnal Global & Strategis, 9(2), 245.
Parwati, N., Balqis, A., Zain, N., Tinggi, S., Media, M., Mmtc, ", & Yogyakarta, ". (n.d.). Strategi Redaksi dalam Menjaga Keakuratan dan Kecepatan Berita Media Online (Studi Kasus di detiknews.com Jakarta)
Persaingan, D. M. (2019). Media Online. 3699.
Prasetya, D., & Marina, R. (2022). Studi Analisis Media Baru: Manfaat dan
Permasalahan dari Media Sosial dan Game Online.
Telangke:Jurnal Telangke Ilmu Komunikasi,
Anugrah. (2017). Strategi Manajemen Redaksional dan Manajemen Periklanan Beritagar.id sebagai Situs Berita Berbasis Kurasi di Indonesia.
DOI: https://doi.org/10.52447/promedia.v11i1.8258
Refbacks
- There are currently no refbacks.
![]() | ![]() | ![]() | ![]() |
![]() | ![]() | | |
![]() | ![]() | ![]() |