Pemanfaatan Media Publikasi Dalam Membangun Citra Daya Mart

Sumartono Sumartono, Muhammad Fariz Pratama

Abstract


Abstract

Daya Mart is a retailer that successfully launched a minimarketbased community economic empowerment program that is different from other minimarkets. The focus of this research is corporate communication with the aim of the research to find out the use of media publications in building Daya Mart image. This study uses a constructivist paradigm with a case study method. The number of informants was 5 people who were selected through a purposive technique. The results showed that Daya Mart used PR Writing by utilizing the media publications of online portals, social media, pamphlets, magazines, television and radio media. PR Writing by Daya Mart : (1) To educate the public through the concept of "shopping while sharing". (2) Make optimal use of online portals and social media. (3) To publish promotion and social activities through social media. Keywords: Utilization, Publication media, Image building

Abstraksi

Daya Mart adalah ritel yang berhasil meluncurkan program pemberdayaan ekonomi masyarakat berbasis minimarket yang berbeda dengan mini market lainnya. Fokus penelitian ini adalah komunikasi korporasi dengan tujuan penelitian untuk mengetahui pemanfaatan media publikasi dalam membangun citra daya mart. Penelitian ini menggunakan paradigma konstruktivis dengan metode studi kasus. Jumlah informan sebanyak 5 orang yang dipilih melalui teknik purposive. Hasil penelitian menunjukkan bahwa Daya Mart menggunakan PR Writing dengan cara memanfaatkan media publikasi portal online, media sosial, pamflet, majalah, media televisi dan radio.  PR Writing yang dilakukan Daya Mart dengan cara, 1). mengedukasi masyarakat melalui konsep “belanja sambil berbagi”. 2). Menggunakan portal online dan media sosial secara optimal. 3). Melakukan publikasi promo-promo dan kegiatan sosial melalui media sosial.

Kata kunci : pemanfaatan, media publikasi, membangun citra


References


Baruah, Trisha Dowerah, 2012. Effectiveness of Social Media as a Tool of Communication and Its Potential for Technology Enabled Connection : A Micro-Level Study, International Journal of Scientific and Research Publication, Volume 2 Issue 5 May 2012, India : IJSRP.

Cresswell, J. W. 2015. Penelitian Kualitatif dan Desain Riset, Yogyakarta: Pustaka Pelajar.

Fisher, B. A. 1986. Teori-teori komunikasi. Bandung: Remaja Karya.

Khomsahrial, Romli, 2016. Komunikasi Massa, Jakarta : Grasindo

Kriyantono, Rachmat, 2012. Public Relations Writing (Media Public Relation dan Publisitas Korporat), Jakarta: Kencana Prenada Media.

Mahfuzah, Hannah dan Anshari, 2018. Media Publikasi Humas dalam Pendidikan, Jurnal Al-tanzim Vol 2 Nomor 2 2018 Hal 137-149. Probolinggo : Universitas Nurul Jadid

Mulyana, D. Solatun, 2013. Metode Penelitian Komunikasi Contoh-Contoh Penelitian Kualitatif Dengan Pendekatan Praktis, Bandung : Remaja Rosdakarya.

Olariv, Ioana, 2017. The Use of Public Relation in Projecting An Organizations Positive Image, Jurnal Studies and Scientific Researches Economic Edition, No 25 2017, Romania : Universitatea Vasile Alecsandri.




DOI: https://doi.org/10.52447/promedia.v6i2.4334

Refbacks

  • There are currently no refbacks.